Profitroom – jedna z wiodących polskich firm oferujących oprogramowanie dla hotelarzy – pod koniec zeszłego roku przygotowała analizę trendów w hotelarstwie na rok 2020. Potem nastał czas Koronawirusa i świat stanął na głowie. Pandemia zaburzyła wszystkie istniejące schematy działań. Czy w związku trendy okazały się nietrafione? Sprawdźmy to!

Social Media

Wg ekspertów z Profitoom przekazy social media miały mieć w 2020 ogromne znaczenie. Na platformie Medium.com oszacowano, że w 2019r na Facebooku, Linkedin, Instagramie, Twisterze itp. spędzaliśmy średnio 2 godziny 23 min dziennie. Trend określono jako rosnący.

I tu prognoza okazała się trafiona – trend wzrostowy, tym bardziej, że w obecnych warunkach, gdy normalne życie się zatrzymało, sieć rozkwitła. Dane z raportu Mobirank wynika, że w 3 kwartale 2020 roku adaptacja w mediach społecznościowych wzrosła o ponad 12 procent od ostatniego roku, a czas, który spędzamy na korzystaniu z urządzeń podłączonych do Internetu wciąż rośnie. Dodatkowo liczba użytkowników Internetu podniosła się globalnie o 1%.

Co to oznacza dla hoteli? Wielki potencjał bez wychodzenia z biura – dzielenie się z gośćmi hotelowymi miejscami i doświadczeniami, które czekają na nich w danym obiekcie.

Promocja regionu

Z danych podanych w raporcie trendów Profitroom 2020 aż 60% populacji stanowić ma pokolenie Z i Y. To oni, wśród swych priorytetów w wyborze miejsca wypoczynku, kładą nacisk na autentyczność i jakość życia. Wartości związane z przeżyciami są ważniejsze niż posiadanie rzeczy. W czasie pandemii, gdy wszyscy stęskniliśmy się za podróżami trend nostalgii za zwykłymi czynnościami i docenienie lokalnych atrakcji jest nawet silniejszy niż kiedykolwiek.

Z powodu obecnej sytuacji staliśmy się podróżnikami życzeniowymi – lubimy chodzić „palcem po mapie”, odkrywać w wyobraźni nowe miejsca, do których moglibyśmy wyruszyć, gdy tylko nadarzy się sposobność. I to co często przekonuje nas do wyboru jakiejś lokalizacji to emocje, które potencjalnie te miejsce może nam zapewnić, wizja doświadczeń, które kuszą nas swoją soczystością. Według Prof. Magdaleny Florek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu konsumenci szukają wyjątkowych doświadczeń. Nie ma znaczenia dokąd się wybierzemy ale dlaczego. I to ekonomia doświadczeń, czyli obietnica przeżycia czegoś niezwykłego ma ogromne znaczenie w wyborze destynacji.

W różnicy między turystą a podróżnikiem coraz bardziej widoczna jest pewna zmiana kierunku w ludzkim zachowaniu. Chcemy doświadczać, chłonąć, mamy szacunek dla przyrody, dla lokalnych społeczności, jesteśmy wrażliwi na jej piękno, doceniamy regionalność. Poszukujemy czegoś oryginalnego, coraz częściej omijając sklep z produkowanymi w Chinach pamiątkami, na rzecz lokalnych wyrobów.

Sytuacja poniekąd zmusiła nas też do powrotu do podróży lokalnych. Z obawy o zdrowie i nieprzewidywalność latem 2020 Polacy w dużej części pozostali w kraju. Zamiast dalekich podróży wybierane były pobliskie regiony. Według danych Onet Podróże dotyczących wyszukiwań online Polaków w wakacje 2020 – najczęściej pojawiającym się hasłem wpisywanym przed lupką Google w kategorii miejsca były „Bieszczady”, a kategorii środka transportu – „samochód”.  Na znaczeniu straciło hasło „biuro podróży”, natomiast w fazie wzrostowej w porównaniu do lat 2019 i 2018 jest słowo „agroturystyka”. Dodatkowo, porównując hasła „jezioro”, „morze” i „góry”, to właśnie jezioro cieszyło się największym zainteresowaniem. Jezioro, jako miejsce gdzie można spotkać mnie ludzi, gdzie będzie bardziej kameralnie.

Wszystko to daje obraz podróżnika lokalnego, wybierającego miejsca w niewielkiej odległości, w dali od tłumów i aglomeracji, blisko natury, plus (według trendów Booking) oczekującego od hotelu elastycznych rezerwacji. Dzięki temu można łatwiej i szybciej zaplanować nawet niedaleki i krótki wyjazd i zmienić plany, gdyby zaszła taka potrzeba.

A zatem hotelarzu – poznaj gościa pandemicznego! I przygotuj się na jego powrót w przyszłości – promuj emocje związane ze swoim regionem, dziel się atrakcjami, działaj na wyobraźnię, niech zapragnie przyjechać właśnie w Twoje okolice, niech stęskni się za Twoją historią, niech prawie poczuje piękno otaczającej Cię przyrody!

Autentyczność i estetyka oraz więcej interakcji

W nawiązaniu do poprzedniego tematu warto zwrócić uwagę na dwa trendy Profitroom dotyczące sposobu prezentacji. I rzeczywiście autentyczność, estetyka i zaangażowanie mają ogromne znaczenie na zyskanie większego zaufania, wiary w prawdziwość intencji i przywołanie emocji. Odbiorca bowiem jest coraz bardziej wymagający. Spędza coraz więcej czasu w sieci, oczekuje krótkich i treściwych przekazów. Jest niecierpliwy i szybciej rezygnuje z treści nieatrakcyjnych. Dosłownie sekundy decydują o tym, czy poczeka na załadowanie się strony lub odtworzenie posta, czy też kliknie w kolejne okienko lub przeskroluje w dół. Omija treści niewyraźne, złej jakości i niespójne. Działają natomiast na niego rzeczy, które odwołują się do jego emocji, są prawdziwe, niesfałszowane i naturalne, pełne niespodzianek, angażują, sprawiają, że poczuje się lepiej.

Technologia

Wśród trendów Profitoom’2020 pojawiła się także technologia, jako automatyzacja procesów i inwestycja w nowe rozwiązania. I w tym przypadku kierunek okazał się trafiony. Zdecydowanie obecna sytuacja przyspieszyła rozwój rozwiązań technologicznych, które przyczyniły się do ograniczenia lub rezygnacji z kontaktów międzyludzkich. Technologia stała się też odpowiedzią na zapotrzebowania biznesowe i te związane z celami cyrkularnymi, jako nowymi możliwościami jutra.

W hotelarstwie możliwości do wykorzystania technologii pojawia się bardzo wiele – bezkontaktowy check in, usprawnienie procesu zameldowania, automatyzacja zarządzania ceną, chatboty, szersze wykorzystanie rozwiązań w chmurze, czy nawet Internet rzeczy – czyli zdalne zarządzanie przedmiotami, które na pozór nie kojarzą się z technologiami (jak na przykład lodówki, pralki lub oświetlenie). By nadążyć za modernizacją warto więc wprowadzić technologie do swojego hotelu. W szczególności w obecnych warunkach, gdy wdrożenie czasem niewielkiej zmiany i automatyzacja kilku procesów pozwala na minimalizację kontaktu z gośćmi hotelowymi a do tego może mieć całkiem spory wpływ na środowisko.  

Eko

Samantha Willams z Profitroom zwraca uwagę na to, że 87% turystów chce nocować w miejscach przyjaznych środowisku i że warto wykorzystać ten trend, bo może on wpłynąć na proces decyzyjny tych gości, dla których ma to znaczenie.

A to że trend nabiera na znaczeniu jest faktem. W 2015 roku miało miejsce Porozumienie Paryskie (umowa klimatyczna prawie wszystkich państw na świecie), podczas której założono wprowadzanie celów zmniejszenia temperatury na Ziemi o 1,5 stopnia. Od tego czasu Unia Europejska pracuje nad zmianami w ustawodawstwie, sugeruje zielone strategie, prowadzi rozmowy z rządami państw członkowskich, weryfikuje te, które już zostały ustalone i ponownie kształtuje oczekiwania w stosunku ich realizacji. Obecne ramy polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030 zawierają cele ograniczenia o co najmniej 40% emisji gazów cieplarnianych, zwiększenie do 32 % udziały energii ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu energii i zwiększenie efektywności elektrycznej o co najmniej 32,5%. Właśnie mija 5 lat po ustaleniach paryskich i na ponownym spotkaniu rządów i głów państw członkowskich UE, określono nowy, większy cel ograniczenia emisji gazów cieplarnianych – do 55 % do 2030 roku. Zmiany te nie pozostaną bez echa w ustawodawstwie państw, funkcjonowaniu firm i … działaniu hoteli.

A zatem już teraz warto podążyć za radami ekspertów z Profitroom i w pomyśleć o specjalnych ofertach, o poszukaniu alternatywnych rozwiązań sprzątania pokoju, o stosowaniu przyjaznych środowisku środków czystości, rezygnacji z plastikowych opakowań oraz montażu czujników obecności w pokojach.

Trafione?

W obliczu pandemii są też takie trendy, które nie do końca znalazły swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Wspomniana w raporcie Profitoom wyszukiwarka Yandex, skierowana na turystów z rynku rosyjskiego, nie do końca przydała się w tym roku. Warto jednak ją zapamiętać po powrocie do normalności.

Większość trendów jednak okazała się trafiona. Pomimo unikalnej sytuacji. Nowy raport  Profitroom’2020, planowany na początek przyszłego roku, będzie na pewno bogatszy o doświadczenia pandemiczne. Spodziewam się, że wśród trendów ponownie pojawi się eko, a także technologie, social media i zmiany w wyborach sposobu podróżowania turystów.