Rozmowa z Adamem Latkiem.

Agata Delmaczyńska: Hotele coraz bardziej poważnie podchodzą do kwestii klimatycznych. Fakt obniżania śladu węglowego staje się niejednokrotnie częścią większego planu firmy. I choć pandemia wstrzymuje całkowicie lub częściowo operacyjne działania hoteli, to zdarzają się też takie obiekty, które wykorzystują moment postoju lub ograniczonego funkcjonowania na wdrażanie zielonych rozwiązań jako elementu strategii obiektu.

Dziś w rozmowie z Adamem Latkiem CEO Latek Hotels, doradcą hotelarskim, trenerem, wieloletnim hotelarzem, mocnym głosem branży w czasie pandemii, poruszamy tematy związane ze zrównoważonym hotelarstwem i pojawiających się w nim technologiach sprzyjających środowisku.

Adam, temat ekologii coraz częściej pojawia się w mediach, w prasie, w Internecie. Czy w rozmowach z hotelarzami zauważasz zainteresowanie tym tematem?

Adam Latek: Od dłuższego czasu zauważam tematykę prowadzenia hotelu w sposób ekologiczny. Międzynarodowe sieci hotelowe mają to opanowane niemalże do perfekcji. Zanim otworzymy hotel sieciowy musimy otrzymać certyfikaty od sieci, że prowadzimy aktywnie dwa programy eko np.:  eko-filtry do wody, oszczędności wody z obowiązkową instalacją górnopłuków sanitarnych w łazienkach z wyborem eko-spłukiwania lub maszyny do zgniatania tektury i paczkowania plus podpisana umowa z firmą odzyskująca tekturę na papier przetworzony. Nie wspomnę jeszcze o obowiązkowej segregacji odpadów czy nawet butelek ze względu na ich kolory. Bywa niekiedy, że kolejną innowacją jest instalacja oświetlenia typu LED zużywającego kilkukrotnie mniej energii niż wcześniejsza instalacja.

AD: A więc zmiany technologiczne. A co z aspektem światopoglądowym? Czy zauważyłeś jakieś zmiany w podejściu hotelarzy w kwestii ekologii?

AL: Na przestrzeni czasu podejście hotelarzy zmieniło się ze względu na większą świadomość. Wartość dodana EKO spowodowała odpowiedzialne podejście do produktów EKO w restauracjach i hotelach oraz doposażenia obiektu hotelowego w urządzenia, które oszczędzałyby spożytkowaną energię. Obecne czasy generują tysiące pomysłów na działania EKO prośrodowiskowe. Jednym z nich jest edukowanie gości hotelowych o odpowiednim użyciu ręczników. Goście w sieciach hotelowych nagradzani są dodatkowymi punktami w programie lojalnościowym w zamian za prośbę o niezmienianie ręczników i pościeli podczas całego swojego pobytu w obiekcie. Mam nadzieję, że przejmą ten pomysł hotele niezależne. Należy pamiętać, że ekologia w hotelu zawsze łączyła się z ekonomicznym zarządzaniem w hotelu.

AD: Zdecydowanie, ekologia to oszczędności. Przede wszystkim poprzez zmniejszenie ilości wykorzystywanych zasobów takich jak woda, energia elektryczna, papier, kreatywne wykorzystywanie odpadów spożywczych. Uważam też, że takie zrównoważone podejście do biznesu powinno być jego integralną częścią, nie działem funkcjonującym obok. Na szczęście jest wiele takich hoteli, które mogą się pochwalić wprowadzeniem zielonej strategii i związanymi z tym korzyściami. Jak to wygląda z Twojej perspektywy?

AL: Spotykam się na co dzień z obiektami, które wprowadziły strategię na samym początku. Każdy z pracowników został gruntownie przeszkolony z opieki nad oszczędnością energii w budynku. Przedsiębiorcy instalują detektory ruchu aktywujące światło w pomieszczeniach. Pomysłów mają wiele i korzystają z innowacyjnych rozwiązań. Strategie na maksymalizacje zysków minimalizacje kosztów to codzienna maksyma hotelarzy. Zwykła instalacja zamków elektronicznych to również rozwiązanie ekonomiczne. Mechaniczne klucze są nieekonomiczne i mało bezpieczne w użytkowaniu. 

AD: Zgadza się. Choć jednym z argumentów, który słyszę ze strony hotelarzy, to koszty. Zmiany twarde – klucze, fotowoltaika, systemy deszczówki lub choćby wymiana wody z butelek plastikowych na szklane to dodatkowe obciążenie. Czy zatem z biznesowego punktu widzenia hotelom się to opłaca? Czy powinny się zmieniać na bardziej eko?

AL: Moim zdaniem hotele powinny jak najszybciej przechodzić na produkty i usługi EKO. Szanowanie matki Ziemi to priorytetowy element tej układanki. Kolejnym atrybutem to wielkie oszczędności surowców oraz maksymalizacja zysków przez minimalizacje kosztów. Wyobraźmy sobie, że inwestujemy w urządzenia grzewcze, gdzie zużycie prądu jest o 50 % niższe niż wcześniej, bo zasilanie ich jest mniejszym spożytkowaniem energii. Na samym początku jest to olbrzymia inwestycja. Koszty takich urządzeń zużywających niższą energię są wyższe niż maszyny z regularnym poborem mocy.

AD: A dodatkowo wiele z dostępnych na rynku ofert ekologicznych rozwiązań jest dostępna w ratach. Weźmy pod uwagę instalacje fotowoltaiczne – przecież i tak i tak się opłaca rachunki za wykorzystanie energii. Po co więc płacić za czyjś prąd, skoro można mieć swój i to jeszcze odnawialny. Bo na końcu każdego dnia pracy w hotelu, tak jak w każdej innej firmie, ważne są cyfry w Excelu. Ale nie tylko dziś, lecz także w perspektywie lat. A zatem zielone inwestycje powinny się zwracać.

AL: Zielone inwestycje zawsze będą się zwracać. Nieważne czy będą to baterie fotowoltaiczne, czy baterie Solarowe, czy inne źródła energii odnawialnej lub bio-degradalnej. Należy na wszystkie inwestycje patrzeć długookresowo. Przynajmniej na okres 10 lat, nawet 30 lat. Nie można zapomnieć o elektrowniach wiatrowych, których w Polsce nie ma za wiele, ale świadomość dzierżawców takich elektrowni jest bardzo wysoka. Cyfry w arkuszu kalkulacyjnym pokażą nam wyniki, które spowodują nasze zadowolenie ekonomiczne.

AD: To można zresztą w łatwy sposób sprawdzić. Globalne sieci hotelowe w corocznych raportach udostępniają kalkulacje związane ze zmniejszeniem kosztów wynikłych z wprowadzenia zielonych zmian. A czy zauważasz różnice pomiędzy ekologią w hotelach polskich i tych z zagraniczny?

AL: Naturalnie. Pracowałem i współpracuje obecnie z obiektami za granicą Polski. Udział procentowy w ekologii w Europie zachodniej jest ogromny. W hotelach zatrudnia się osoby do segregacji butelek na kolory. Odbiór szkła odbywa się przez wyspecjalizowane firmy oczyszczające, które są odpowiedzialne za odbiór. Hotele dostają dofinansowania za eko – odpowiedzialność. Czy w Polsce będzie podobnie? Już zauważam pewne zachowania wśród hotelarzy i gości hotelu. Świadomość w Polsce wzrasta z roku na rok.

AD: I ten trend będzie się nasilać. Z jednej strony ze względu na nowe dyrektywy wdrażane przez UE, z drugiej – na coraz silniejsze oczekiwania społeczne. Więc i biznes polski też będzie się zmieniał. Zresztą wiele drobnych rozwiązań już zostało powszechnie wdrożonych, jak chociażby eliminacja plastikowych słomek. Za pół roku zresztą obowiązkowe. Moje ulubione zielone pomysły to ogródki przyhotelowe, takie z ziołami i z warzywami. A z technologii – maszyny do liofilizacji, które z nadwyżki owoców lub warzyw mogą zrobić świetne przekąski. Czy są jakieś zrównoważone rozwiązania, które Tobie zapadły w pamięci?

AL: Najbardziej zapamiętałem rozwiązania z międzynarodowych sieci. Piszę tutaj o pewnej symbiozie tych obiektów. Pracując w jednym z hoteli obiekt nie tylko był wyposażony w zgniatarki do tektur, ale pracownicy mieli obowiązek przygotować tektury do zgniatania według SOP, nie mówiąc już o segregacji śmieci przez każdego pracownika. Każdy z pracowników został poinformowany i przeinstruowany przez managerów o swoich obowiązkach EKO w hotelu. Kawa na wynos dla gości z samego rana serwowana była w papierowych kubkach wykonanych z bio-degradalnych produktów. Hotelarze stosują również urządzenia do produkcji wody gazowanej używając tej z bieżącego źródła. Jak doskonale wiemy instalują butle CO2 oraz filtry wody. 

AD: Niektóre rozwiązania są naprawdę innowacyjne. Przykładowo meble ze zgniecionych butelek i pojemników po nabiale albo wykorzystanie w restauracji hotelowej odrestaurowanych mebli szkolnych. A konsumenci to widzą i doceniają. Badania wskazują, że ich świadomość rośnie. 72% Polaków uważa, że stan w jakim znalazła się Ziemia jest poważny i wymaga natychmiastowych działań. Czy takie podejście jest już wyczuwalne w hotelach?

AL: Goście hotelowi jeżdżą po całym świecie i mają porównanie, jak szanuje się rozsądne zużycie energii. Nikt nie inwestuje bez przemyślenia. Każda jedna inwestycja rozkładana jest na części pierwsze i później realizowana. Ekspansja fotowoltaiki rozpoczęła się w Polsce zwłaszcza ze względu na duże dotacje z UE. Goście hotelowi posiadają wiedzę ekonomiczną i wiedzę o EKO. Każdy z nich nawet porównuje inwestycje w Polsce i te zagranicą. Dostawcy urządzeń generujących oszczędności dziwią się niekiedy, dlaczego inwestorzy nie chcą iść z przyszłością. Współpracując z jednym z przedsiębiorców zastanawiałem się dlaczego zmienia piec gazowy zaraz po zakupie funkcjonującego hotelu. Okazało się że rzeczywiście miał wiedzę, że wymiana pieca spowoduje obniżki kosztów o 40 %. Uwarunkowania ekonomiczne spowodowały, że obiekty hotelowe przez pryzmat eko budują i realizują założenia biznesowe.

AD: Goście hoteli dostrzegają istnienie problemów związanych ze środowiskiem naturalnym, mają porównywanie z hotelami europejskimi i coraz bardziej będą patrzeć hotelarzom na ręce. W szczególności, że na rynek coraz mocniej wkracza pokolenie Milenialsów – etycznych, ekologicznych, technologicznych i świadomych. Już teraz badania pokazują, że wybierając między produktem eko i zwykłym wybiorą ten przyjazny środowisku. Za kilka lat będą stanowić gro siły nabywczej. A zatem zdecydowanie warto mieć to na uwadze i nie ma na co czekać. Zmieniajmy się!

Dziękuje za rozmowę