A gdyby tak zrównoważony rozwój był integralną częścią naszego codziennego operacyjnego działania hotelu. A gdyby tak każdy pracownik niezależnie od zajmowanego stanowiska czy doświadczenia rozumiał dlaczego jego pracodawcy i współpracownicy dokonują ekologicznych wyborów? A gdyby ekologia nie była osobnym wydarzeniem, ale częścią codziennego życia hotelu, każdego hotelu?

Taką strategię wprowadziła sieć hotelowa Scandic, która za cel postawiła sobie by zostać liderem zrównoważonego rozwoju. Grupa hotelowa była prekursorem proekologicznego hotelarstwa i mówią o sobie, że mają to w swoim DNA. I to już od prawie 30-tu lat.

Wizja hoteli Scandic zakłada bycie najbardziej zrównoważonym miejscem do spotkań, jedzenia i spania z dala od domu (most sustainable place to MEET, EAT & SLEEP away from home). To w jednym z hoteli tej grupy ktoś dawno temu jako pierwszy wymyślił, żeby prosić gości o powieszenie ręczników, by mogli ponownie je użyć. To tu jeszcze w zeszłym stuleciu zaczęto raportowanie danych środowiskowych i wycofano jednorazowe opakowania kosmetyków zastępując je wysokiej jakości kosmetykami w dyspenserach. To ta sieć postawiła sobie za cel, że wszystkie jej hotele będą korzystać z energii odnawialnej i tu zaplanowano, że Scandic będzie firmą hotelarską, która generuje najmniejszy ślad węglowy.

Scandic Gdańsk

Zdjęcie: Scandic Gdańsk

W Polsce istnieją dwa hotele grupy Scandic. Jeden z nich znajduje się we Wrocławiu, drugi w Gdańsku. I właśnie w tym gdańskim obiekcie miałam okazje rozmawiać z Front Office Managerem Pawłem Dułak – z osobą odpowiedzialną za kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem i za certyfikację w hotelu, a przede wszystkim człowiekiem pełnym pasji dla działań ekologicznych.

Bo rzeczywiście o zielonych działaniach hotelu w Gdańsku, jak też i całej sieci, można by długo opowiadać. Scandic to jedyne hotele w Polsce certyfikowane systemem Ecolabel, który zobowiązuje te obiekty do utrzymania prośrodowiskowego standardu. I to już od 2014 roku. Hotele te posiadają swój wewnętrzny program raportujący dane takie jak zużycie wody, energii elektrycznej, emisje CO2, ilość generowanych odpadów i dane dotyczące kwestii społecznych – jak struktura zatrudnienia oraz poziom satysfakcji osób zatrudnionych.

Wszyscy pracownicy zostali przeszkoleni w zielonej polityce, a każda nowa osoba dołączająca do zespołu jest zobowiązana do ukończenia szkolenia prośrodowiskowego. Prócz tego dwa razy do roku pracownicy są informowani o znaczeniu certyfikatu Ecolabel oraz o działaniach, które podejmowane są przez hotel na rzecz oszczędzania energii, wody, zmniejszenia ilości odpadów i ich segregacji. W ten sposób zrównoważony rozwój jest naturalną częścią wszystkich operacji w obiekcie.

Zdjęcie: Scandic Gdańsk

Działania prośrodowiskowe

Energia w hotelu Scandic Gdańsk pochodzi w 100% z odnawialnych źródeł. Żarówki są LEDowe, a używane sprzęty co najmniej klasy A+. Do aktywacji prądu używa się kart kluczy, które wyłączają prąd po wyciągnięciu karty z czytnika. Scandic posiada też specjalny system klimatyzacji, który zapewnia mniejsze zużycie energii.

Prócz tego hotel zwraca uwagę na użycie wody. Armatura jest wodoszczelna i na bieżąco dba się o jej jakość. Krany i słuchawki prysznicowe są zaopatrzone z perlatory. Toalety posiadają dwa przyciski do spłukiwania wody. Już przed pandemią zmniejszona została częstotliwość prania ręczników i pościeli – były one odbierane co 3 dzień lub na wyraźne życzenie gościa.

W kwestiach odpadów hotel segreguje śmieci zgodnie z przyjętymi w Polsce zasadami. Kosze do segregacji można znaleźć w pokojach i częściach wspólnych. Z wielką dbałością podchodzi się do kwestii zapobiegania powstawania odpadów. Zamiast plastikowych opakowań stosuje się alternatywne rozwiązania, w hotelu nie ma plastikowych kubków i słomek, oraz nie stosowane są jednorazowe produkty toaletowe (używa się większych dozowników z mydłem). Prócz tego w pokojach (i salach konferencyjnych) woda serwowana jest w szklanych butelkach zwrotnych lub szklanych karafkach. Te ostatnie zostały zaprojektowane specjalnie dla sieci Scandic. Kuchnia także segreguje odpady, włącznie ze ścisłą segregacją odpadów bio.

Co do gastronomii, to wybierane są produkty lokalne i organiczne, a w ofercie restauracyjnej można znaleźć dania wegetariańskie i wegańskie. Hotel współpracuje z lokalnymi dostawcami z dbałością, by droga do obiektu nie była dłuższa niż 100 km.

Kolejnym elementem, na który zwraca się uwagę w obiekcie, to papier. Kupowany jest ten, który posiada certyfikaty Ecolabel, natomiast koperty i notatniki posiadają certyfikat Nordic Swan. Również papier toaletowy i serwetki mają oznaczenia ekologiczne.

Zdjęcie: archiwa własne

Konferencje przyjazne środowisku

Z myślą o zielonych konferencjach w Hotelu Scandic stworzony został specjalny zielony folder. Można w nim znaleźć porady, w jaki sposób zorganizować spotkanie z niskim śladem węglowym. Katarzyna Bogusławka-Marks – Reactive Sales Manager mówi o realizacji powyższego pomysłu  jako nieustającym procesie, w którym cały czas rodzą się nowe pomysły i który ciągle jest rozwijany. Pracownicy starają się, by będąc w Scandic każdy poczuł, że też może dołożyć cegiełkę do ratowania planety. Dlatego w każdej sali goście mają możliwość dzielenia odpadów na 4 frakcje, używane są tylko papierowe opakowania i drewniane sztućce na przerwach kawowych, kawa serwowana podczas przerw posiada certifikat Fair Trade a woda w karafkach ze szkła z recyklingu. Goście konferencyjni mogą zabrać ze sobą fusy po kawie, które można wykorzystać jako nawóz do roślin lub zrobić z nich peeling do ciała. Również dania lunchowe i kolacyjne oferowane w zestawach konferencyjnych przygotowywane są z myślą o środowisku – w opcji wegetariańskiej.

Zdjęcie: Scandic Gdańsk

Aktywnie i we współpracy

Hotel promuje wśród gości aktywne spędzanie czasu. Dostępne są kijki, hulajnogi i rowery, które goście mogą nieodpłatnie pożyczyć. Gdańsk zresztą jest miastem, które zachęca do pieszych lub rowerowych wycieczek, gdyż część starówki jest zamknięta dla ruchu samochodowego.

Głównym atutem hotelu są jednak świadomi, wyszkoleni ekologicznie pracownicy. Team Scandic to przede wszystkim osoby o zbliżonych do siebie poglądach, jeśli chodzi o dbałość o środowisko i taką postawą starają się zarażać innych. Na co dzień sami korzystają z rowerowych dojazdów do pracy – np. w zeszłym roku brali czynny udział w akcji organizowanej przez miasto Rowerowy Gdańsk. Włączyli się też we wspólny bieg po mieście.

Eventy, które są organizowane w hotelu zawsze opierają się na idei związanej z ekologią i polityką zero waste – na dzień Ziemi wykonywane były dla gości bomby nasadzeniowe, z których można było wyhodować własne, miejskie warzywa lub zapoczątkować kwiecistą polanę dla owadów. Innym razem pracownicy brali udział w inicjatywie nasadzeń drzew w Lipuszu, w której wzięło udział ponad tysiąc wolontariuszy. Wraz z lokalnymi firmami regularnie recyklingowane jest wyposażenie hotelu – zużyte banery trafiają do Fundacji Nielada Historia w Gdańsku, która dalej przygotowuje z nich prezenty Bożo Narodzeniowe

Hotel włącza się też w inne inicjatywy. Poduszki, pościel i meble oddawane są do Fundacji Pomocy Społecznej „Pan Władek”, której celem jest niesienie pomocy dzieciom z rodzin o niskim standardzie życiowym. W przedpandemicznych warunkach hotel współpracował z Bankami Żywności.

Zdjęcie: Scandic Gdańsk

Zrównoważona strategia hotelowa

Dzięki podejmowanym działaniom hotel realizuje środowiskowe i społeczne cele polityki wewnętrznej sieci i jednocześnie przyczynia się do realizacji planu działań na rzecz przemian i przeobrażań świata zgodnie ze standardami Celów Zrównoważonego Rozwoju. W rocznym raporcie 2019 sieci Scandic wymienione zostały takie cele: równość płci (hotele analizują i działają, by uzyskać równowagę w zatrudnieniu mężczyzn i kobiet), wzrost gospodarczy i godna praca (programy szkoleniowe dla osób wykraczających poza rynek pracy), mniej nierówności (równe warunki bez względu na płeć, sprawność, pochodzenie itp.), zrównoważone miasta i społeczności (inicjatywy, które mają na celu zmniejszenie zużycia odpadów), życia na lądzie (przedsięwzięcia związane z osiągnięciem 100% energii odnawialnej) oraz partnerstwa na rzecz celów (współpraca z dostawcami, uczestnictwo w wydarzeniach publicznych).

Podczas naszej rozmowy Paweł Dułak powiedział: „Jesteśmy dumni ze stawianych przez nas wyzwań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Oprócz edukowania naszych pracowników, staramy się przede wszystkim edukować naszych Gości hotelowych. Mamy dużą nadzieję, ze gdy ruch turystyczny wróci na poprzednie tory, będziemy mieli ku temu jeszcze więcej okazji.”

Osobiście też mam nadzieję, że takie zielone podejście po pandemii stanie się standardem i coraz więcej hoteli będzie włączać do swoich działań dobre proekologiczne praktyki.